Thursday, July 6, 2017

ラーーー、七月四日で

七月四日私の家族は博物館に行きました。恐竜(きょうりゅう、dinosaur)の博物館です。

息子は日本語を習いますから、彼のため(behalf)に日本語のphrasesのリストを作りました。(I'm embarrassed to say how long it took me to get the right conjugation of 作る there.)  These were the phrases:

スーは食べることができます。I know I'm assuming you have rikaikun/rikaichan going, and know some vocabulary like 食べる and 博物館, but sentence patterns are harder, so: This says



Sue, the famous T. Rex from 
South Dakota.  (We didn't actually
see her, but we did see a couple
of T. Rex-like monsters.)

車のなかにスーの音楽
聞きました。
私達は大好きです。
スー    は         食べる こと が でいます.
Sue   as-for     eat     thing           can                or
Sue can do the eating thing:  Sue can eat.

 (こと, "abstract thing," makes a verb usable as a noun, and dictionary-form-verb こたができます, "can do verb," is a common construction, I think.  Rosetta finally got funny doing this.  猫 (ねこ, cat)は走るができます。猫は読む(よむ, read) ができません。)

スーは私たちを食べることができます。
スーは私たちを食べたい。
だめです! 
食べない! 食べない!(Yes, that's not right, but we'll correct it later.)
きょうりゅうが大好きです

息子はリストを書きましたが、we didn't actually say the more complex ones that much.  We did say, however:  スーです!食べない!食べない!

No comments:

Post a Comment